BURTYNSKY | Alvisi Kirimoto

Venice / Italy / 2024

6
6 Love 220 Visits Published

Edward Burtynsky documents the profound impact of human activity on natural landscapes. His photographs capture both the beauty and the devastation of territories altered by industry, offering a powerful reflection on sustainability and the future of our planet.


"We come from nature. It's important to have a certain reverence for what nature is because we are connected to it. If we destroy nature, we destroy ourselves," — says Edward Burtynsky.


Alvisi Kirimoto aligns the photographer's work with Marc Mayer's curatorial vision, structuring the exhibition across various museum spaces, primarily in the third-floor gallery dedicated to temporary exhibitions. At the heart of the exhibition the "Scheggia", a freestanding structure placed in the center of the main hall, originally created by the studio for a previous exhibition. Composed of three irregularly shaped folded sheets, the Scheggia stands out as a defining element that shapes the exhibition's space and identity, facilitating optimal viewing of the displayed works.


The exhibition features powerful framed photographs, large-scale murals, and an augmented reality experience, delivering an intense visual narrative of the impact of human actions on the planet.


The layout is developed along two lines: the existing museum walls and the diverse angles of the Scheggia. as well as new display surfaces that orthogonally structure the space. These include the Mural Wall and Totem elements - double-sided parallel structures that hold the artworks and rigorously organize the space.


On the first floor, the new M9 Orizzonti room hosts the immersive installation "In the Wake of Progress". The second floor serves as an introductory environment offering an overview of Burtynsky's career, highlighted by a large banner showcasing the museum's triple height with the work "Shipyard #11, Qili Port, Zhejiang Province, China, 2005." Also on the second floor is the "Xylella" series, chronicling the devastation of olive trees in Puglia caused by the Xylella bacterium.


The third floor, a space of over 1200 square meters, is entirely dedicated to the exhibition. It is divided by the Scheggia into three main sections: Abstraction, which explores the artist's techniques and the resemblance of his photographs to abstract art; Extraction, Manufacturing and Infrastructure, Agriculture, and Waste, the five central themes investigated by Burtynsky; and finally, Archive of Process, which examines the artist's working methods, technical evolution, and professional trajectory, showcasing the tools used throughout his career.


Through this exhibition design, Alvisi Kirimoto provides an immersive and reflective experience, in perfect sync with Edward Burtynsky's artistic message, and


powerfully illuminating the complex dynamics of our time.


[IT]


Edward Burtynsky documenta l'impatto dell'attività umana sui paesaggi naturali. Le sue fotografie ritraggono sia la bellezza che la devastazione dei territori modificati dall'industria, offrendo una profonda riflessione sulla sostenibilità e sul futuro del nostro pianeta.


“Veniamo dalla natura. È importante avere una certa riverenza per ciò che è la natura perché siamo collegati ad essa. Se distruggiamo la natura distruggiamo noi stessi”


— afferma Edward Burtynsky.
Alvisi Kirimoto ripercorre il lavoro del fotografo in linea con la visione curatoriale di Marc Mayer, articolando il percorso espositivo nei diversi spazi del museo e principalmente nella sala al terzo piano dedicata alle esposizioni temporanee. Proprio in questa sala la mostra si sviluppa attorno alla "Scheggia", una struttura autoportante collocata al centro della sala principale, realizzata dallo studio per una precedente esposizione. Costituita da tre fogli piegati di forma irregolare, la Scheggia si distingue come un elemento deciso che scandisce lo spazio e modella l’identità della mostra, consentendo una fruizione ottimale delle opere esposte.


Le immagini presentate includono potenti fotografie incorniciate, murales di grandi dimensioni e un’esperienza di realtà aumentata, offrendo un racconto visivo intenso dell'impatto dell'azione umana sul pianeta.


Il percorso si sviluppa su due fronti: le pareti esistenti del museo e della "Scheggia" dalle diverse giaciture, e le nuove superfici espositive che scandiscono lo spazio ortogonalmente. Queste includono i Mural Wall e i Totem, elementi bifacciali posizionati parallelamente tra di loro che ospitano le opere e ritmano con rigore lo spazio.


Al primo piano, la nuova sala M9 Orizzonti ospita l'installazione immersiva "In the Wake of Progress”, mentre lo spazio del secondo piano è concepito come un ambiente introduttivo che offre un primo sguardo sulla carriera di Burtynsky. Qui, un grande banner valorizza la tripla altezza del museo con l’opera "Shipyard #11, Qili Port, Zhejiang Province, China, 2005". Sempre al secondo piano, è esposto il ciclo di fotografie "Xylella", che documenta il disastro del batterio sugli ulivi in Puglia.


Il terzo piano, un ambiente di oltre 1200 mq, è interamente dedicato alla mostra, e suddiviso dalla Scheggia in tre sezioni principali: Abstraction, che esplora le tecniche dell’artista e la somiglianza delle sue fotografie con l’arte astratta; Extraction, Manufacturing and Infrastructure, Agriculture e Waste, ossia i cinque temi centrali indagati da Burtynsky; infine Archive of Process, che esamina i metodi di lavoro dell’artista, la sua evoluzione tecnica e racconta la storia professionale del fotografo, mostrando gli strumenti utilizzati durante la sua carriera. 


Alvisi Kirimoto offre così un'esperienza immersiva e riflessiva, in linea con il messaggio artistico di Edward Burtynsky, mettendo in luce le complesse dinamiche della nostra epoca.


 


Photography: Marco Cappelletti

6 users love this project
Comments
View previous comments
    comment
    user
    Enlarge image

    Edward Burtynsky documents the profound impact of human activity on natural landscapes. His photographs capture both the beauty and the devastation of territories altered by industry, offering a powerful reflection on sustainability and the future of our planet. "We come from nature. It's important to have a certain reverence for what nature is because we are connected to it. If we destroy nature, we destroy ourselves," — says Edward Burtynsky. Alvisi Kirimoto aligns the photographer's...

    Project details
    • Year 2024
    • Work finished in 2024
    • Status Completed works
    • Type Exhibitions /Installations
    Archilovers On Instagram
    Lovers 6 users